måndag 10 september 2018

Sommaren 2018 juli - augusti

Juli och Augusti 2018 .. Varmt och torrt.

Jag är ju ingen stor bloggskrivare som ni märker utan det blir mest bilder att haka upp minnet på. Den här sommaren var ju så torr och varm att det var på morgonen och kvällen/natten som man orkade med något. Annars satt både hundar och människor i skuggan och tog det lugnt. En förmiddag vågade Louise och jag oss ut på Rudsspåret med lille Bossom
 På Humslid i västra Värmland blev det torrare och torrare, en tredjedel så många "häxägg" som vanligt och fåren började få ont om bete så de rymde och betade av dikeskanter och trädgårdar bäst de kunde, stackare
 Mina bin startade stort och jag skördade mycket god honung innan midsommar men sedan fick jag sätta på en extra foderlåda och stödmata dem i juli. Inga blommor fanns kvar och de som fanns släppte inte sin nektar i torkan. Man inser efter ett regn när alla dofter slår emot en plötsligt hur allt hänger ihop
 
 Laman vaktar normalt fårflocken från faror och styr dem men med torkan har fåren krypit genom stängslet och den stora lamahingsten är ensam kvar i hagen
...fast på kvällen vallar fårbondens hund tillbaks dem och under natten betar de av det lilla de hittar och sover

Vi besökte Gammelvala i Brunskog och träffade på en söt och glad valp efter Fjällfarmens Ucon (Maezztro) Ucon är pappa till min A-kull. Vi trodde vi valde en sval dag då vi åkte iväg men när molnen skingrades kom värmen tillbaka. Detta är värmen i skuggan, solen låg på mot  kortsidan av huset
 Hundarna har sommarlov och vi är alla tillsammans hela tiden = receptet för lycka
 Så börjar skolorna, första stormen slår till, stränderna ligger öde och Foxy (Almlieds Bira) och jag prövar på en skogstur. Det blir en taggsvamp och 1/2 deciliter lingon



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar